مرکز نیکوکاری مسجد النبی (ص) - کرمان

ما همه روزی ازاینجا می‌رویم، کاش این پرواز را باور کنیم
مشخصات بلاگ
مرکز نیکوکاری مسجد النبی (ص) - کرمان

امام خامنه ای (مد ظله العالی) :
با جریان عظیم صدقات و انفاقات در اسلام، ضرورتها و خلاءها پر می شود و با صدقات و انفاق مشکل یک کاسب از کار افتاده، کارگری ناتوان، کشاورزی که دیگر قادر به کار کردن نیست و یک خانواده بی سرپرست و خانوادهای که نان آورشان به جبهه رفته است، حل خواهد شد.

آدرس مرکز 1 : کرمان - بلوار شهید مفتح - کوچه 17 - نبش غربی 3 - مرکز نیکوکاری مسجد النبی (ص)

آدرس مرکز 2: کرمان - بلوار شهید عباس پور - کوچه 35 - مرکز نیکوکاری مسجد النبی (ص)

شماره تماس : 32731404-034 - 32736411-034

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

(مردم برای مردم)

رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی):

کمیته امداد باید هر چه بیشتر به کمک‌های مردمی متکی شود و بایستی روح انفاق و نیکوکاری در جامعه گسترش یابد.

مسجد، در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگی شده است و ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد.رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی):

کمیته امداد باید هر چه بیشتر به کمک‌های مردمی متکی شود و بایستی روح انفاق و نیکوکاری در جامعه گسترش یابد.

مسجد، در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگی شده است و ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد.

مقدمه

مبانی دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای امور معیشتی و اجتماعی مستضعفین قائل شده و به منظور ترغیب مسلمانان به رسیدگی به این امور خیریه، آیات وروایات بسیاری را به تبیین ضرورت و فضیلت چنین اموری اختصاص‌ داده‌ است. از نظر قرآن یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی، دستگیری از نیازمندان وتهیدستان است. هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد خلاء‌های موجود در زندگانی افراد نیازمند را جبران و کمبودهای آنها را پاسخگو باشد. همان‌گونه که خداوند، فقرا را با فقر و نداری امتحان می‌کند، ثروتمندان را نیز با ثروت می‌آزماید. کمک به افراد نیازمند اگر همراه با خلوص نیت و به خاطر رضای پروردگار باشد دارای تأثیرات بی‌شماری است. برخی از آثار آن در همین جهان مشاهده می‌شود وبرخی از آثار آن در جهان دیگربه عنوان پاداش‌های اخروی، ظاهر می‌گردد. در جامعه نبوی، مسجد، محور بسیاری از امورات اجتماعی مسلمانان، از جمله پیگیری مشکلات نیازمندان بوده و شایسته است سنت «مسجد محوری» نیز احیاء شده و روز به روز گسترش یابد.

ضرورت تشکیل شبکه نیکوکاری

درتاریخ خدمات اجتماعی، یکی ازبالاترین امتیازات فرهنگی و معنوی ایرانیان، گرایش آنان به امور عام‌المنفعه و خیریه است. ورود اسلام به ایران، به نیکوکاری ایرانیان، رنگ و بوی خاصی بخشید. به عنوان نمونه در قرن نوزدهم در ایران اجتماعاتی وجود داشته که به سازمان‌ها یا ولیه عیّاران بی‌شباهت نبوده‌است. آنها ازمردم ثروتمند پول‌هایی می‌گرفتند و میان فقرا تقسیم می‌کردند. هدف این اجتماعات، حمایت ازضعفا بود.

در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان حضرت امام (ره)، و به منظور حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردنآنان، کمیته امداد امام خمینی (ره)_که سنگ بنای فعالیت آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد_ ‌تشکیل شد.این نهاددر چند دهه فعالیت خودخدمات و طرح‌هایمتنوع و متعددی را به منظور کمک به نیازهای ضروری مستضعفین و نیز توانمندسازی آنها انجام داده و دستاوردهای خوبی نیز داشته است. اما با توجه به عدم کفاف بودجه‌های دولتی این نهاد، رسیدن وضعیت مستضعفین کشور به وضعیتی که مطابق با شأن یک کشور اسلامی باشد بدون کمک‌ها و خدمات خیرخواهانه مردم امکان‌پذیر نیست.

اهداف شبکه نیکوکاری

1.       تقویت فرآیند شناسایی، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تأثیرگذار (از جمله نیکوکاران و موسسات خیریه) به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آنان در راستای رفع مشکلات محرومین.

2.       تمرکز بر محله و محله‌گرایی در امور خیریه با محوریت مسجد.

3.       ایجاد همبستگی، تکافل و توازن اجتماعی در جامعه و ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری.

4.       شناسایی نیازمندان واقعی و کمک به رفع نیازهای ضروری آنها باتأکید بر توانمندسازی ایشان.

 

ساختار شبکه نیکوکاری

با حمایت و نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) در برخی محلات، مساجد، دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی«مرکز نیکوکاری » افتتاح شده است و در گام دو ساله در تمام محلات کشور مرکز نیکوکاری افتتاح خواهدشد. با انسجام و تشکیل مراکز نیکوکاری،این مراکز به صورت شبکه‌ای منطقه‌ای، استانی و کشوری به تعامل با یکدیگر (ارائه برخی هدایای مازاد به یکدیگر) می‌پردازند.

ساختار مرکز نیکوکاری محله

مراکز نیکوکاری محله با اولویت مساجدِ اصلی تشکیل شده و برخی از معتمدین محل به عنوان اعضای هیأت عامل در آن فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه دارند. اعضای هیأت عامل هر مرکز نیکوکاری و مسئولیت هر عضو به شرح زیر است:

- رئیس هیأت عامل(معتمد محل)

- نائب رئیس(مسئول اجرایی مرکز)

- مسئول امور بانوان نیکوکار (از بانوان معتمد محل)

- مسئول امور برادران نیکوکار

- مسئول امور خیریه‌ها، تشکل‌ها و مجامع

- مسئول امور اداری و مالی

رئیس هیأت عاملِ این مراکز، از افراد متعهد و اثرگذار، و ترجیحاً از میان امام جماعت و اعضای هیات امنای مسجد انتخاب می‌شود.

هدف اصلی این مراکز در راستای شبکه نیکوکاری بوده و شناسایی و ارتباط موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی (از جمله نیکوکاران و موسسات خیریه) برای جذب کمک‌های مردم با هدف رفع نیازهای ضروری و توانمندسازی مستضعفین از اولویت‌های ویژه آنهاست.

امید است با عنایت خداوند متعال و همت مردم خیردوست، مراکز نیکوکاری، روز به روز بالنده‌تر شده و منشأ خیر و برکات زیادی برای جامعه شوند. ان‌شاءا...